Judoliiton kokonaisuudistus etenee

Suomen judoyhteisö tarvitsee toivoa ja näkymää siitä, miten selvitään liikunta- ja urheilutoimintaa lamaannuttavasta koronaepidemiasta ja saadaan väki takaisin tatameille. Judoliiton kevätkokous päätti lähteä tukemaan hallituksen uudistustoimenpiteitä, joiden tavoitteena on tuoda Judoliiton toiminta lähemmäksi tekijöitä – seuroja ja ihmistä.

 
29.5.2021

Suomen judoyhteisö tarvitsee toivoa ja näkymää siitä, miten selvitään liikunta- ja urheilutoimintaa lamaannuttavasta koronaepidemiasta ja saadaan väki takaisin tatameille. Judoliiton kevätkokous päätti lähteä tukemaan hallituksen uudistustoimenpiteitä, joiden tavoitteena on tuoda Judoliiton toiminta lähemmäksi tekijöitä – seuroja ja ihmistä. Strategian 2024 kaksi päätavoitetta on:

Seurojen jäsenmäärä nousuun => Judoa jokaiselle, erilaiset kohderyhmät huomioiden

Aikuisten arvokisamitali => Judo on urheilua olympialajissa

 

Mitä taustatyötä on tehty kevään aikana?

Huhti- ja toukokuun aikana Judoliiton Markkinointi- ja viestintävaliokunta on tehnyt hartiavoimin töitä sen eteen, että ensi syksynä seurat saavat apuvälineitä seuratoiminnan käynnistämiseen salien jälleen avautuessa. Toiminnan aika on nyt ja tukimateriaalit ja toimenpiteet on tehtävä ennen kuin ihmiset tekevät omat valintansa syyskauden harrastuksista.

  • Nyt on entistäkin merkittävämpää, että tehdään digiloikka, joka huomioi kuluttajien käyttäytymisen muutokset ja siirtymisen mobiiliratkaisuihin palveluiden ja kulutustuotteiden hankinnassa. Judoliiton vapaaehtoiset haluavat omalla esimerkillään näyttää, että yhdessä muutos uuteen on mahdollista.
  • Muutos tarkoittaa visuaalisen ilmeen uudistamista, mutta ennen kaikkea yhteistyön vahvistamista niin, että jokainen pelaa omaa parasta paikkaansa. Seurat ovat aktiivisia toimijoita ja lajin moninaisuus ansaitsee tulla esille. Judoliitto haluaa nostaa esiin ”arjen sankareita”, alueellisia tarinoita ja tekijöitä, jotka omalla esimerkillään innostavat ja kannustavat muita lajin pariin.
  • Judoyhteisössä on paljon osaamista, tekijöitä ja tietoa, joka on tärkeää nostaa esille. Jokaisen panos on tärkeä niin tatamilla kuin sen ulkopuolella. Aikataulu on tiukka, jotta saamme uudistukset toteutettua kampanjaksi, seurojen tukimateriaaleiksi ja uuden verkkosivuston avattua ennen kurssitoiminnan alkua.
  • Judoliitto satsaa myös taloudellisesti siihen, että teemme tämän päivän ja tulevaisuudenkin tarpeisiin vastaavat verkkosivut ja digitaalisen markkinointikampanjan, jonka aineisto on kaikkien judoseurojen käytettävissä maksutta. Uudistusta tekee Judoliiton Markkinointi- ja viestintävaliokunnan kanssa yhteistyössä viestintätoimisto, jonka myötä saadaan ammattimainen ote kokonaisuuteen sekä google-hakuun optimoidut verkkosivut ja mm. kampanjan aikana kävijätietoa. Sisältö luodaan kuitenkin talkoovoimin (kuvat, tekstit, osa videomateriaalista).

 

JUDO.fi - sisältö tiivistettynä

  1. JUDO.fi => markkinoinnin ja viestinnän kokonaisuudistus
  2. Järjestön uusi, dynaamisempi ilme => uusi logo ja verkkosivusto judo.fi , jonka ilmettä seurat saavat hyödyntää
  3. Jäsenten ja ihmisten näköinen järjestö => videoita, haastatteluja, artikkeleita seuroilta Judoliitolle ja Judoliitolta seuroille
  4. Judoyhteisön yhteisen tekemisen merkki => jokainen kertoo judosta omalla tavallaan, osaaminen ja voimavarat huomioiden, autetaan toisiamme.
  5. Digitaalisuuden ja some-kanavien hyödyntäminen markkinointiviestinnässä => seuroille aineistoa ja seuroilta aineistoa. Tämä toteutetaan yhteistyössä digimarkkinointiin erikoistuneen viestintätoimiston kanssa.
  6. Mainosaikaa neljän viikon kampanjan aikana nettiTV:ssä, bannereissa ja Youtubessa, Instagramissa sekä Facebookissa.
  7. Valokuvia seurojen käyttöön ja maksutta JUDO.fi –sivustolta ladattavaksi, tulostettavaksi ja muokattavaksi.
  8. Videoita seuroille syksyn jäsenhankintakampanjaa varten ja senkin jälkeen.
  9. Materiaalipaketin maksutta seurojen käyttöön (Word, pdf), mikä sisältää JUDO.fi – yleisesitteet, julisteen (lapset, nuoret/kilpailijat, aikuiset).
  10. Roll-up-pohjan, jonka seurat voivat hankkia omin logoin ja tekstein.

 

Milloin tapahtuu?

23.6. klo 18:00 kamppanja-aineiston esittely aluepäälliköille ja seuroille Teamsissä

30.6.2021 JUDO.fi – verkkosivusto julkaisuvalmiina (aineistoa päivitetään tämänkin jälkeen)

1.7..2021 JUDO.fi – materiaalipankki seuroille ladattavissa, tulostettavissa ja jaettavissa osoitteessa judo.fi/seurat/seuramateriaali

ma 2.8.2021 JUDO.fi – kampanja alkaa, kestää neljä viikkoa eli syyskuun alkuun.

1.7.2021 JUDO.fi – videot ja some-materiaalit seurojen käyttöön => täydennetään syksyllä.

1.7.2021 JUDO.fi – tiedotepohja valmiina julkaisuun ja seurojen muokattavaksi.

 

Mitä seuroilta odotetaan

  1. Yhteistietojen päivitystä
  2. Verkkosivustoja tai näiden päivittämistä
  3. Omien kurssisisältöjen ja ohjelman päivittämistä
  4. JUDO.fi –logon ja uuden ilmeen hyödyntämistä siltä osin kuin se on mahdollista omilla verkkosivuillaan
  5. Kampanjamateriaalin (videot, kuvat, tiedotteet) jakamista omalla sivustollaan ja some-kanavissa
  6. Tietoa Judoliitolle ja/tai aluepäälliköille syksyn tapahtumista, joista voidaan kertoa judo.fi –sivustolla.
  7. Aktiivista palautetta ja yhteydenottoja aluepäälliköihin, Judoliittoon kampanjaan ja aineistoihin liittyen.
  8. Yhdessä kehittämistä ja seurojen äänen esille tuomista Judoliiton kanavissa erilaisten ihmisten suulla.

 

 

 

Kirjoittaja

Taina Saha