Seuravalmentajat kokoontuivat etänä ja jakoivat suosituksia harjoitteluun

Seuravalmentajien verkoston kolmekymmentä seuravalmentajaa kokoontuivat etänä kuuntelemaan netin välityksellä muun muassa Judoliiton valmennuspäällikön Jaana Jokisen ajatuksia harjoittelusta poikkeustilanteen aikana. Viesti oli selvä. Poikkeustilanteessakin voi harjoitella tehokkaasti ja kehittää perusominaisuuksia, nyt jopa ilman häiriötekijöitä. Näin tulemme tatameille entistä vahvempina.

 
27.5.2020

Ennen Helatorstain viettoon ryhtymistä kolmisenkymmentä judon seuravalmentajaa ympäri Suomen oli kokoontunut historian ensimmäiseen judon seuravalmentajaverkostoon Teamsissä. Paikalla olivat myös Judoliiton valmennuspäällikkö Jaana Jokinen, koulutus- ja nuorisopäällikkö Katri Lilja ja Judoliiton valmentajat Markus Pekkola ja Otto Favén sekä lajiliiton yhteistyölääkäri Rauno Elokiuru. 

Valmennuspäällikkö kertoi toivovansa, että urheilijat ovat jatkaneet säännöllistä urheilua. Jaanan mukaan on tärkeää, että seurat kykenevät liikuttamaan ihmisiä nyt poikkeusaikanakin. Etäharjoitukset, ulkoharjoitukset, oheisharjoittelu, ominaisuusharjoittelu ja fysiikkaharjoittelu ovat mahdollisia, vaikka judoa ei tatamilla parin kanssa voisikaan tehdä. Ne ovat tärkeä osa judoharjoittelua normaalitilanteessakin.

Valmentaja – ole yhteydessä urheilijoihin!

Valmentajien rooli koronatilanteessa on erilainen mihin on totuttu ja jokainen valmentaja on varmasti joutunut muuttamaan toimintatapojaan. Silti perusasiat eivät ole muuttuneet: säännöllinen, suunnitelmallinen, monipuolinen ja riittävä harjoittelu ovat tärkeitä edelleen.

Nuoremmilla tärkeää on päivittäinen liikkuminen, kokeneemmalla, tavoitteellisesti harjoittelevalla urheilijalla suunnitelmallisempi harjoittelu. Tällaista pidempää lajiharjoittelutaukoa voi verrata urheilijan loukkaantumiseen: täytyy olla suunnitelma siihen, miten edetään – mennään vallitsevien olosuhteiden ehdoilla, mutta tavoitetta kohti ja keskitytään niihin asioihin, joita näissä olosuhteissa voidaan kehittää. 

Tähän hetkeen paras tavoite valtaosalle on varmasti peruskunnon kehittäminen. 

Valmentajia Jokinen ohjeistaa seuraavasti: Säilytä tavoitteet ja harjoittelun säännöllinen rytmi, mittaa tapahtuuko kehitystä. Harjoittelun tulee olla vaihtelevaa, jotta erityisesti lapsilla mielekkyys säilyy. Olosuhteet Suomessa ovat hyvät: metsää ja luontoa löytyy kaikenlaiseen harjoitteluun.

Nopeusharjoittelua voidaan toteuttaa esimerkiksi loikkaharjoittelulla ja porrastreeneillä. Kun kokoontumisrajoitukset kesäkuun alusta höllenevät, seuran porukalla voi järjestää vaikka yhteisiä ulkopelejä. Kun koululaisten kesälomat alkavat, toivottavasti seurojen ovet eivät sulkeudu, vaan seurat järjestäisivät yhteistä toimintaa läpi kesän. Näin myös nuoremmat saataisiin mukaan, kun päästään takaisin tositoimiin. 

Voimaharjoittelussa kannattaa hyödyntää ulkoliikuntapaikkoja oman kehonpainoharjoittelun lisäksi. Nyt kun sisäliikuntapaikat aukeavat, voi turvallisuus ja terveys huomioiden punttisalejakin taas käyttää. 

Kestävyysharjoitteluun Suomen luonto antaa rajattomat mahdollisuudet. Lajitaitojen kehittämisen suhteen ei kannata olla huolissaan. Kun nyt poikkeustilan aikana keskittyy kehittämään yleistaitoja ja lajinomaisia ominaisuuksia, saa sieltä hyvää pohjaa tulevaa harjoittelua varten.  

Harjoittelun kokonaiskuormittavuus saattaa urheilijalla jäädä liian alhaiseksi, koska tehot eivät ole judokalle totutulla tasolla lajiharjoittelun jäätyä pois. Harjoituskertoja voi siis olla jopa enemmän kuin normaalioloissa.

Valmennuspäällikkö tiivisti loppuun ohjeiksi valmentajille: ”Muista tavoite, suunnitelmat ja vuorovaikutus. Ole yhteydessä urheilijoihin, älä pelkästään laita ohjelmia, vaan kysy myös mitä urheilijalle kuuluu.” 

Judovalmentajien oma yhteisö 

Judovalmentajakerhon puheenjohtaja Petteri Pohja kertoi, että judovalmentajakerho on pyrkinyt jakamaan vinkkejä harjoitteluun erityisesti judovalmentajakerhon Youtube-kanavalla, Facebookissa ja Instagramissa. Youtube-kanavalta löytyy mm. miniluentoja, kuntopiiriharjoituksia ja muksujudokoiden touhua.  

Muista turvaväli 

Judoliiton yhteistyölääkäri Rauno Elokiuru, joka on mukana myös Olympiakomitean lääkäriverkostossa, muistutti, että tartuntatautilaki koskee meitä kaikkia, myös huippu-urheilijoita. Harjoittelun toteutuksessa täytyy huomioida turvavälit. Jos siirrytään sisäharjoitteluun harjoittelutilojen avautuessa, riippuu siis harjoitukseen osallistujien määrä salin koosta. Tarkempaa ohjeistusta voi lukea Judoliiton uutisista Kamppailulajien yhteisistä ohjeista seuraharjoitteluun. 

Elokiuru antoi vahvan suosituksen ulkoharjoittelulle ja kertoi tietävänsä, että muissakin kamppailulajeissa huippu-urheilijat suosivat ulkoharjoittelua eikä lajiharjoittelua ole kuin pieni osa kokonaisharjoitusmäärästä. 

Millaista harjoittelua tatamilla voi tehdä, kun salit aukeavat?

  • Turvaväli on tatamilla oleellisinta. Jos siellä ollaan, jokaisella urheilijalla pitäisi olla noin 10 neliötä omaa tilaa. Pariharjoittelua ei voi vielä suositella. Harjoituksia voi kuitenkin pitää ja lajinomaisia harjoitteita voidaan tatamilla tehdä yksinkin 
  • Tatamilla voi tehdä yleistaitoliikkeitä, ukemiharjoitteita ja tandokurenshua.  
  • Ukemiharjoittelu, tandokurenshu – sekin on tärkeää yhteistoimintaa judokoille judopolun alkupäässä. 
  • Pukuhuoneiden käyttöä tulisi välttää, peseytyminen tulisi hoitaa kotona. 

Elokiuru tiivistä tilanteen näin: ”Toiset urheilijat osaavat tämän tilanteen hyödyntää paremmin kuin toiset.” 

Takaisin entistä vahvempana

Tampereen akatemiavalmentaja, U18-ikäryhmän vastuuvalmentaja Otto Favénin mielestä tilanne ei ole varsinaisesti ongelmallinen urheilijan kehittymisen kannalta. Tässä kohtaa on saatu mahdollisuus toteuttaa pidempi jakso perusominaisuuksien kehittämistä ilman häiriötekijöitä. Tilanne tulee siis nähdä mahdollisuutena. Kun jossain kohtaa päästään judon pariin taas täysillä, täytyy silloin olla hyvässä kunnossa ja entistä vahvempana. 

Seuraava seuravalmentajien verkoston kokoontuminen pidetään kesäkuun 9. päivä. Pääset mukaan, jos haluat. Ota yhteyttä koulutus- ja nuorisopäällikkö Katri Liljaan katri.lilja@judoliitto.fi 

 

Linkkejä: 

https://www.judoliitto.fi/olympiajoukkue/harjoitemateriaalit/ 

http://www.valmennustaito.info/taitokartta/liikkumistaidot.php 

https://www.voimanpolku.info/ 

 

Judovalmentajakerhon YouTubekanava: 

https://www.youtube.com/channel/UCHC5Rm1hsEhOtU1Jqrz78wQ/videos 

Kamppailulajien yhteiset ohjeet seuraharjoitteluun:

 https://www.judoliitto.fi/uutiset/kamppailulajien-yhteiset-ohjeet-seuraharjoitteluun-koronaviruksen-aiheuttamassa-poikkeustilanteessa-1.6-alkaen/ 

 

 

Kirjoittaja

Sanna Pyykönen