Movesensei vie judon pelimaailmaan ja tuo pelimaailman judoon

Movesensei on uusi judon harjoitteluun ja opetteluun suunniteltu peli. Siinä tehdään judoheittoja kännykällä ja yritetään saada tehtyä ne oikein mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.

 
12.5.2020

Idea lähti muhimaan pitkäaikaisen judokan ja valmentajan Antti Rengon päässä jo muutama vuosi sitten, kun hän mietti judoheittojen mekaniikkaa.

‒ Aloin pohtia saisiko heittoja mallinnettua videoista suoraan koneelle ja voisiko jonkun applikaation kautta harjoitella heittoja. 

Movesensein ensimmäinen versio julkaistiin jo 2018, mutta Antin työskennellessä kokopäiväisesti valmentajana ei kehitystyöhön riittänyt aikaa. Vuoden 2020 alusta hän on panostanut Ardo Oy:hyn (Movesensein emoyhtiö) kokopäiväisesti ja tulosta on alkanut tulla. Uusi versio julkaistiin huhtikuussa ja se on saanut hyvän vastaanoton. Latauksia on yhteensä yli 20 000 kappaletta. Movesensei oli Apple storessa suosituin peli huhtikuussa ”Free sports app” -kategoriassa.

‒ Olemme tehneet valtavasti kehitystyötä heittojen kuvaamisen ja käsittelyn ja kontrollien eteen, jotta pystymme demonstroimaan heittojen periaatteita. Siltikin nykyinen versio on vielä demoversio siinä mielessä, että tuomme jatkossa mukaan pelimaailmasta tuttuja ominaisuuksia, Antti toteaa. 

Palautetta kuunnellaan aktiivisesti käyttäjiltä. Jatkossa peliin halutaan enemmän toiminnallisuutta, mikä auttaisi harrastajia, seuratoimintaa sekä judoa kansallisesti ja jopa kansainvälisesti. Mahdollisuudet ovat huikeat.  

Vaikka Movesensei on peli, sillä on vahva judollinen tausta. Tarkoituksena on muun muassa opettaa oikeiden voimasuuntien ja -parien periaatteet. Esimerkiksi jalkaheitoissa keskitytään usein pelkkään pyyhkäisyyn ja tukijalkaan, jolloin ylävartalon käyttö heiton osana unohtuu.

Movesenseissä näkyy selkeillä vektoreilla, mihin kohtaan ukea voimaa pitää kohdistaa heiton eri vaiheissa. Osotogari ei lähde, jos ei käännä myös uken ylävartaloa taaksepäin. Pelin kehityksessä on tutkittu biomekaniikan perusteita ja erilaisia tutkimuksia judoheitoista. Alkuperäisenä ideana oli myös kiinnittää antureita judokoihin ja mitata, meneekö voimantuotto oikein sekä mallintaa tätä. Antureiden käyttö osoittautui kuitenkin liian hankalaksi ja siitä luovuttiin.  

Pelin kohderyhmä on pääasiassa aloittelevat judokat.  Heittojen nimien opettelu ja tulossa oleva ukemi-tutorial helpottavat judon aloittamista. Lisäksi jo tässä kohtaa on huomattu, että Movesensein avulla voi vaikkapa nuoren judokan vanhempi päästä mukaan judomaailmaan. Samalla kun lapsi on opetellut osotogaria judoharjoituksissa, voi vanhempi kokeilla lapsen kanssa illalla, kumpi pystyy tekemään heiton nopeammin Movesenseissä. 

Maailman noin 40 miljoonasta judokasta valtaosa on alle 15-vuotiaita ja lisäksi vaihtuvuus on kohtalaisen iso. Potentiaalisia käyttäjiä on siis runsaasti ja siinä ikäluokassa muutenkin viihdytään pelimaailmassa paljon. Movesenseillä tuetaan ja vahvistetaan judollista ajattelua ja päätöksentekoa. Judotaitojen opettelu on edelleen judon harjoituspaikoilla opettajan opastuksella.  

Movesensein taustajoukoissa on useita judokoita ja judoa lähellä olevia ihmisiä. Ardo Oy on saanut Business Finlandin Tempo-rahoituksen ja sen avulla peliä kehitetään eteenpäin.

‒ Meille on tärkeää, että pelistä tulee hauska. Toivoisin, että judokat pelaisivat peliä vaikkapa treenimatkalla bussissa. Uskon myös, että Movesensein avulla saadaan judomaailma ja lasten vahvasti kokema digimaailma kytkettyä yhteen. Se vie myös judoa lajina eteenpäin, Antti kertoo filosofiastaan.  

Peli löytyy: https://movesensei.mobi/ tai omasta sovelluskaupasta.  

Kirjoittaja

Matti Lattu